Deadline kwaliteitsstatuut ggz nadert
9 november 2016Verhalen over satanisch en ritueel misbruik: Hoe moeten we er mee omgaan?
7 december 2016Klachten- en geschillenregeling in kader Wkggz ingericht
P3NL heeft vanaf 1 januari 2017 namens zes van haar aangesloten leden (NIP, NVGzP, NVRG, NVO, VEN en VPEP) een uniforme klachten- en geschillenregeling. Alle zorgaanbieders in de GGZ, dus ook vrijgevestigden, moeten in het kader van Wkggz een klachtenregeling hebben en zijn aangesloten bij een geschilleninstantie is. In dit kader is een overeenkomst gesloten met de volgende partijen:
- De Geschillencommissie in Den Haag. Door P3NL is samen met hen de Geschillencommissie Psychische en Pedagogische Zorg
- Klacht & Company voor het reglement en de klachtenfunctionaris;
- Cantrijn voor het totale administratieve en financiële proces.
Met deze regeling is een uniforme en onafhankelijke klachtenafhandeling gewaarborgd voor de cliënt zoals de Wkggz die eist. Deelname aan deze regeling betekent dat de cliënt een beroep kan doen op een deskundige, betrouwbare en onafhankelijke partij om klachten te kunnen behandelen die door bemiddeling van de klachtenfunctionaris – dan wel later ook door een geschillencommissie – afgehandeld kunnen worden.
Vanaf 1 januari 2017 is het voor regiebehandelaren tevens verplicht om een Kwaliteitsstatuut op te stellen en dat laten registreren. Ook hierbij is het hebben van een klachtenreglement en –functionaris verplicht, net als aansluiting bij een geschilleninstantie. Bij het invullen van het Kwaliteitsstatuut kan, nadat u zich heeft aangemeld, met een verwijzing naar de P3NL-regeling worden volstaan naast een toelichting op de eigen website of een folder voor de cliënt. Begin december ontvangt u informatie over de manier waarop u zich kunt aanmelden en alle overige informatie.
De regeling in vogelvlucht
Hoe ziet de regeling er in de praktijk uit:
- De cliënt dient bij Klacht & Company een klacht in;
- De klachtenfunctionaris zoekt samen met de cliënt en de zorgverlener naar een oplossing.
- Mocht dit niet lukken dan kan de klacht worden voorgelegd aan de geschillencommissie Psychische en Pedagogische Zorg in Den Haag (hiervoor geldt een aantal voorwaarden die in het reglement worden toegelicht).
- De geschillencommissie doet vervolgens een bindende uitspraak. NB: hierbij heeft de patiënt de mogelijkheid om een financiële schadeclaim in te dienen.
Kosten
Alle deelnemende partijen staan garant voor een correcte afhandeling van de klachten volgens de gemaakte afspraken als ook de uitvoering van de uitspraken van de geschillencommissie. Ook verbinden zij zich aan de alle financiële afspraken die zijn gemaakt. Deelname aan deze regeling bestaat uit twee soorten kosten:
- Jaarlijkse contributie. Voor 2017 is deze vastgesteld op € 25.
- De kosten van de klachtenfunctionaris. Deze bedragen circa € 65 per uur en komen voor rekening van de deelnemer.
- De kosten per ingediend geschil bij de Geschillencommissie. Deze bedragen, als de geschillencommissie wordt ingeschakeld, bedragen per geschil en zitting € 2.000. NB: dit is een ervaringscijfer waarbij aangetekend moet worden dat we verwachten dat de commissie slechts sporadisch zal hoeven te worden wordt ingeschakeld.
In de meeste zakelijke aansprakelijkheids- dan wel rechtsbijstandverzekeringen worden de kosten van de geschillencommissie vergoed.
Wat komt er nog…
Vanuit P3NL komt er via hun verenigingen voor de aangesloten zorgverleners nog het volgende aan:
- Tekst voor de website van de zorgverlener waarin de procedure wordt uitgelegd;
- Tekst voor een kaartje / folder voor de cliënt over de klachtenregeling;
- Het officiële klachtenreglement en het reglement van de geschillencommissie Psychische en Pedagogische zorg;
- De link naar de website en andere gegevens van de klachtenfunctionaris bij Klacht & Company