Gemeenten, zorgaanbieders en beroepsverenigingen maken werk van privacybescherming
4 juli 2016Over ons: P3NL
3 augustus 2016Vanaf 1 januari 2017 zijn alle zorgaanbieders in de curatieve ggz onder zorgverzekeringswet verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. Vanaf 18 juli kunt u op www.GGZKwaliteitsstatuut.nl zich als zorgaanbieder aanmelden, het format kwaliteitsstatuut downloaden en ingevuld weer opsturen. Lees hieronder welke stappen u hiervoor kunt ondernemen.
Hoe werkt het?
Stap 1: Hij of zij die een kwaliteitsstatuut aanbiedt, dient een account aan te vragen. De aanvrager is/ zijn de regiebehandela(a)ren in de vrijgevestigde praktijk (sectie II) of de verantwoordelijke binnen de instelling (sectie III), veelal de projectleider kwaliteitsstatuut.
Stap 2: ga naar www.kwaliteiststatuutGGZ.nl. Klik op de button ‘registreer nu’ om een account aan te maken. Tijdens de registratie wordt u gevraagd uw AGB-code te registreren, die u gebruikt voor het indienen van declaraties bij de zorgverzekeraar. Let goed op wat u hier invult, want deze AGB-code bepaalt of het format vrijgevestigde (sectie II) of instelling (sectie III) beschikbaar wordt gesteld. Hierna ontvangt u een e-mail ter bevestiging. Klik de link in deze mail aan om uw account te activeren.
Stap 3: Vul de gevraagde nadere gegevens in en download vervolgens het format kwaliteitsstatuut. Het format biedt een leidraad voor het opstellen van uw kwaliteitsstatuut.
Stap 4: Vul alle vragen van het format in (en let daar vooral op de verplichte velden) conform de werkwijze en situatie van uw praktijk of instelling. U kunt daarbij eventueel met links verwijzen naar bestaande informatie op bijvoorbeeld uw eigen website. Controleer tenslotte of u alle vragen volledig en juist hebt ingevuld.
Stap 5: Biedt uw kwaliteitsstatuut aan en upload eventuele bijlagen en druk op de button “verzenden’.
Controle
Vanaf 1 september worden de eerste controles uitgevoerd op alle dan aangeboden kwaliteitsstatuten op basis van de in het format vermelde criteria. Hierbij wordt vooral gekeken of alle verplichte velden volledig en juist zijn ingevuld. De resultaten hiervan worden in een afzonderlijk e-mailbericht aan u teruggekoppeld. Blijkt hieruit dat er nog informatie ontbreekt dan is het uiteraard mogelijk om deze alsnog in te vullen en uw aangepast kwaliteitsstatuut opnieuw aan te bieden. Krijgt u bericht dat uw kwaliteitsstatuut wel is goedgekeurd dan kunt u deze openbaar maken op uw website of door deze beschikbaar te stellen aan uw cliënten.
Wees er op tijd bij
Vanaf 1 september voeren we de eerste controles uit op basis van de in het format vermelde criteria. U krijgt de resultaten hiervan per mail. Biedt u later dan 1 september uw kwaliteitsstatuut aan, dan is dat uiteraard ook geen probleem en ontvangt u de resultaten ook later. Op basis van de resultaten kunt u uw kwaliteitsstatuut aanpassen en opnieuw aanbieden. Wie voor 1 december het kwaliteitsstatuut aanbiedt heeft voor 1 januari een reactie of deze is goedgekeurd. Lever dus tijdig aan om zeker van te zijn dat u op 1 januari het verplichte kwaliteitsstatuut beschikbaar heeft.
Meer informatie
Informatie vinden over het kwaliteitsstatuut kunt u vinden op de website van uw branche- en beroepsvereniging. Met vragen over de website kunt u contact opnemen met de helpdesk via het emailadres helpdesk@ggzkwaliteitsstatuut.nl of telefonisch via het nummer 088-1263915 (op werkdagen bereikbaar van 10:00 tot 15:00).
Bron: p3nl.nl